Ετήσιο Πρόγραμμα “Διδασκαλίας της Ελληνικής ως Δεύτερης Ξένης Γλώσσας”

Ετήσιο Πρόγραμμα “Διδασκαλίας της Ελληνικής ως Δεύτερης Ξένης Γλώσσας”

Εγγραφή

Τηλ.Επικοινωνίας
23311 20342

Διάρκεια:
600 Δ.Ω. (12 Θεματικές Ενότητες)

Τρόπος διεξαγωγής:
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΑ

Σκοπός του προγράμματος

Τα Προγράμματα Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Ενδυνάμωσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου ανακοινώνουν την έναρξη της διαδικασίας υποβολής αιτήσεων για το Ετήσιο Πρόγραμμα “ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΩΣ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΞΕΝΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ “

Πιθανές μοριοδοτήσεις μπορεί να ισχύουν ανάλογα με την ισχύουσα νομοθεσία

Σε ποιους απευθύνεται

ΣΕ ΠΟΙΟΥΣ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε συνειδητοποιημένους επιμορφούμενους, που μπορούν να εργαστούν αυτόνομα και εντατικά, με τους δικούς τους ρυθμούς μάθησης, ώστε να αναταπεξέλθουν σε ασύγχρονη διδασκαλία με εμπλουτισμένο και απαιτητικό περιεχόμενο. Αν και τα προγράμματα έχουν σχεδιαστεί για το ευρύ κοινό με τη φιλοσοφία και τις αρχές της διά βίου μάθησης, απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων, κοινωνικούς επιστήμονες, εργαζόμενους στην υγεία και στην πρόνοια, ειδικούς της ψυχικής υγείας, σε φοιτητές, σε γονείς και σε ανθρώπους, που θέλουν να διευρύνουν τους γνωστικούς τους ορίζοντες αναφορικά με τα μοντέλα της συμβουλευτικής και της εκπαιδευτικής παρέμβασης, την παροχή υποστήριξης στο σχολικό και οικογενειακό πλαίσιο και γενικότερα τον εφοδιασμό με ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα στην αγορά εργασίας.

ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι επιμορφούμενοι/ες θα είναι σε θέση να:

  • κατέχουν τις ιδιαιτερότητες της ελληνικής γλώσσας
  • γνωρίζουν τον βασικό μηχανισμό της ελληνικής γλώσσας
  • κατανοούν τα βασικά μοντέλα διδασκαλίας
  • εφαρμόζουν αποτελεσματικά διδακτικά μοντέλα
  • διδάσκουν σε αλλόγλωσσους μαθητές
  • υιοθετούν κουλτούρα ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση
  • εκτιμούν την «διαφορετικότητα» και την ειρηνική συνύπαρξη, της δημιουργίας και της προόδου.

Ενδεικτικές Θεματικές Ενότητες

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

Το πρόγραμμα επικεντρώνεται, αλλά δεν περιορίζεται στις παρακάτω ενότητες:

Διδακτική Ενότητα  1

Τίτλος Ιστορία και εξέλιξη της ελληνικής γλώσσας – Όψεις της Γλώσσας
Περιγραφή Η εισροή μεταναστευτικών και προσφυγικών ρευμάτων στην χώρα μας δημιούργησε ένα τελείως διαφορετικό κοσμοείδωλο. Η ελληνική κοινωνία άλλαξε άρδην. Τα μεγάλα μεταναστευτικά και προσφυγικά ρεύματα ανάγκασαν την ελληνική κοινωνία να εξελιχθεί από μονοπολιτισμική σε πολυπολιτισμική. Αυτός ο πολιτισμικός πλουραλισμός της ελληνικής κοινωνίας θα πρέπει να διαχειριστεί σωστά τόσο από την κοινωνία όσο και από την πολιτεία. Βέβαια, η ένταξη των πολιτισμικά «άλλων» θα πρέπει να γίνει από την πολιτεία με σεβασμό και διάκριση. Πολύ σημαντικός παράγοντας για την ομαλή ένταξη των μεταναστών και των προσφύγων στο ελληνικό κοινωνικό γίγνεσθαι αποτελεί η γνώση της γλώσσας της χώρας υποδοχής. Επομένως, αποτελεί κοινή παραδοχή η διαρκώς αυξανόμενη ανάγκη για εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας είτε ως δεύτερη γλώσσα είτε ως ξένη γλώσσα στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Η εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας είτε ως δεύτερη είτε ως ξένη στους μεταναστευτικούς και προσφυγικούς πληθυσμούς από τους εκπαιδευτικούς προϋποθέτει βέβαια την πλήρη γνώση της από τότε που εμφανίστηκε μέχρι και σήμερα. Βέβαια η ελληνική γλώσσα είναι μια γλώσσα με μακραίωνη ιστορία. Η ελληνική γλώσσα είναι αλήθεια ότι υπήρξε στην αρχαιότητα η πλέον διαδεδομένη γλώσσα στη Μεσόγειο και στη Νότια Ευρώπη, λόγω των ουκ ολίγων αποικιών της μητροπολιτικής Ελλάδας. Η παρούσα διδακτική ενότητα προσπαθεί να δείξει την ιστορία της ελληνικής γλώσσας, τις φάσεις της και την εξέλιξη της στο ρου των αιώνων. Είναι πολύ σημαντικό προσόν να γνωρίζεις την ιστορία και τις όψεις της γλώσσας, που στο μέλλον ενδέχεται να κληθείς να διδάξεις σε γλωσσικά και πολιτισμικά ετερογενή πληθυσμό.
Έναρξη 1/10/2019
Λήξη 1/11/2019
Εβδομαδιαίες Συνεδρίες
Εβδομαδιαία Συνεδρία 1 Γλώσσα και Γλωσσολογία
Εβδομαδιαία Συνεδρία 2 Βασικά Χαρακτηριστικά Γνωρίσματα της Γλώσσας
Εβδομαδιαία Συνεδρία 3 Τα είδη των Γλωσσών
Εβδομαδιαία Συνεδρία 4 Γλώσσα και Γραφή

Διδακτική Ενότητα  2

Τίτλος Κοινωνικές νόρμες για τη σχολική ενσωμάτωση και συνεκπαίδευση αλλογενών
Περιγραφή

(περίληψη αντικειμένου ενότητας, τίτλοι επιμέρους συνεδριών ενότητας)

Στην θεματική αυτή οι επιμορφούμενοι θα προσεγγίσουν την έννοια της αποτελεσματικής σχολικής ενσωμάτωσης των προσφύγων/μεταναστών, που προέρχονται από ποικίλες περιεχές, φέρουν σκληρά βιώματα και χαρακτηρίζονται από διαφορετικές καταβολές, ήθη και έθιμα. Επίσης θα εξεταστούν οι συνθήκες ζωής των προσφύγων και οι διαφοροποιήσεις ανάλογα με το τόπο διαμονής – φιλοξενείας στον οποίο βρίσκονται.
Ώρες Επιμόρφωσης 45
Έναρξη:

 

1/11/2019
Λήξη: 1/12/2019
Εβδομαδιαίες Συνεδρίες
Εβδομαδιαία Συνεδρία 1 Κοινωνικές Νόρμες στην εκπαίδευση αλλογενών και προσφύγων
Εβδομαδιαία Συνεδρία 2 Σχολικός αποκλεισμός αλλοδαπών μαθητών

 

Εβδομαδιαία Συνεδρία 3 Συνεκπαίδευση
Εβδομαδιαία Συνεδρία 4 Το Σχολείο για όλες/όλους. Απαιτούμενα χαρακτηριστικά

Διδακτική Ενότητα  3

Τίτλος Στοιχεία Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης-χαρακτηριστικά και ανάγκες μεταναστών και προσφύγων μαθητών
Περιγραφή Οι αυξημένες μεταναστευτικές και προσφυγικές ροές προς τις ευρωπαϊκές χώρες γενικά και την Ελλάδα γενικότερα, προκάλεσαν το παιδαγωγικό ενδιαφέρον, εφόσον οι ροές αυτές είχαν άμεσες επιδράσεις στο ισχύον εκπαιδευτικό σύστημα. Το ενδιαφέρον για την απάλειψη κάθε υποψίας παιδαγωγικών πρακτικών και διδακτικών μεθόδων οι οποίες δεν ευνοούν την εθνική, θρησκευτική, γλωσσική και πολιτισμική διαφοροποίηση στο ελληνικό εκπαιδευτικό πλαίσιο τέθηκε στο επίκεντρο του σύγχρονου προβληματισμού των Επιστημών Αγωγής. Ερωτήματα που αφορούν στις διαπροσωπικές και κοινωνικές σχέσεις των μαθητών με ποικίλη πολιτισμική ταυτότητα στο σχολείο, την αντιμετώπιση των γονέων αυτών των μαθητών από τους εκπαιδευτικούς, τις παιδαγωγικές πρακτικές ένταξής τους στο σχολικό και το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον και άλλα παρόμοια απασχολούν μέχρι σήμερα την εκπαιδευτική πολιτική και πράξη στον ελληνικό χώρο. Το πρώτο ζητούμενο, το οποίο προέκυψε σε επίπεδο εκπαιδευτικής πολιτικής αφορά στον προσδιορισμό και τη συστηματική μελέτη των χαρακτηριστικών των μεταναστευτικών και προσφυγικών ομάδων μαθητών, προκειμένου να εξασφαλιστεί μία κατά το δυνατόν αποτελεσματική παιδαγωγική διαχείριση του φαινομένου. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον, στο πλαίσιο αυτό παρουσιάζουν οι σχετικές νομοθετικές πρωτοβουλίες. Κατά συνέπεια, στη συγκεκριμένη θεματική, μελετάται διεξοδικά το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο, οι προβλέψεις, οι προσδοκίες του και τα παιδαγωγικά αποτελέσματά του. Επιπλέον, προσεγγίζονται κριτικά τα ποικίλα εκπαιδευτικά μοντέλα διαχείρισης της πολιτισμικής ετερότητας σε επίπεδο εκπαιδευτικής θεωρίας και πράξης. Μελετώνται, επίσης, βασικές διδακτικές μέθοδοι και στρατηγικές διαχείρισης της ετερότητας, όπως προτείνονται από ερευνητικές ομάδες καθώς και ευρωπαϊκούς και διεθνείς οργανισμούς. Τέλος, παρουσιάζονται παραδείγματα Καλών Πρακτικών παιδαγωγικής εφαρμογής των θεμελιωδών αρχών της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στη σύγχρονη διδακτική πράξη.
Έναρξη 1/12/2019
Λήξη 1/1/2020
Εβδομαδιαίες Συνεδρίες
Εβδομαδιαία Συνεδρία 1  Χαρακτηριστικά προσφύγων – μεταναστών
Εβδομαδιαία Συνεδρία2 Ασυνόδευτοι ανήλικοι και εκπαίδευση
Εβδομαδιαία Συνεδρία3 Εννοιολογικές προσεγγίσεις
Εβδομαδιαία Συνεδρία4 Εννοιολογικές προσεγγίσεις

Διδακτική Ενότητα  4

Τίτλος Διαχείριση πολιτισμικής τάξης.
Περιγραφή Τα θέματα που άπτονται της διαχείρισης της διαπολιτισμικής τάξης είναι ποικίλα. Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης θεματικής ενότητας διερευνώνται οι λεγόμενες Καλές Πρακτικές. Επικουρικά, μελετώνται ακροθιγώς ορισμένες πτυχές της βιωματικότητας στην εκπαιδευτική πράξη και στοιχεία των ομαδοσυνεργατικών μεθόδων. Οι Καλές Πρακτικές είναι πρωτοβουλίες ή δράσεις, οι οποίες έχουν εφαρμογή στο νομικό πλαίσιο, στην απασχόληση, στη διαμονή, στην καταπολέμηση των διακρίσεων και του ρατσισμού, στην εκπαίδευση κ.α. και οι οποίες τεκμηριωμένα αποδεικνύεται ότι αποδίδουν. Οι καλές πρακτικές στο εκπαιδευτικό πλαίσιο, ειδικότερα, αφορούν στις δράσεις οι οποίες δημιουργούν πρόσφορο έδαφος παιδαγωγικής ενεργοποίησης και συμμετοχής όλων των μαθητών, ώστε να βελτιωθεί η απόδοσή τους. Οι καλές πρακτικές προέκυψαν ως πρόταση υπέρβασης του προβλήματος το οποίο για ορισμένους ερευνητές εντοπίζεται τόσο σε επίπεδο εκπαιδευτικής πολιτικής όσο και σε επίπεδο εκπαιδευτικής πράξης και το οποίο είναι η μη ύπαρξη περιθωρίων πλουραλιστικής προσέγγισης της πολιτισμικής ετερότητας στο σχολικό περιβάλλον. Το γεγονός αυτό θεωρείται ότι αποτελεί βασικό παράγοντα που κατατείνει στη σχολική αποτυχία των μαθητών με διαφορετική εθνική, γλωσσική, θρησκευτική ή πολιτισμική ταυτότητα. Οι Καλές Πρακτικές προτείνονται ως εργαλείο υπέρβασης αυτού του αδιεξόδου. Έχουν ως απώτερο σκοπό την παροχή ίσων ευκαιριών για ολόπλευρη ανάπτυξη όλων των μαθητών ανεξάρτητα από το εθνικό, γλωσσικό, θρησκευτικό ή πολιτισμικό τους υπόβαθρο. Θεμελιώνονται θεωρητικά σε παιδαγωγικές θεωρίες, όπως αυτή της κριτικής παιδαγωγικής, οι οποίες διέπονται από τις αρχές της χειραφετητικής λειτουργίας της εκπαίδευσης, της πρόταξης σε επίπεδο σκοπών και στόχων του κοινωνικού μετασχηματισμού, της παροχής ίσων ευκαιριών, της πολυφωνίας και της αλληλεγγύης.
Έναρξη 1/1/2020
Λήξη 1/2/2020
Εβδομαδιαίες Συνεδρίες
Εβδομαδιαία Συνεδρία 1 Αναγνωρίζοντας τη διαπολιτισμική ικανότητα
Εβδομαδιαία Συνεδρία 2 Μοντέλα εκπαίδευσης των μεταναστών μαθητών στην Ευρώπη
Εβδομαδιαία Συνεδρία 3 Εκαπιδευτική Ποιότητα και Μαθησιακά Αποτελέσματα
Εβδομαδιαία Συνεδρία 4 Το νομοθετικό πλαίσιο για την εκπαίδευση των μεταναστών στην Ελλάδα

Διδακτική Ενότητα  5

Τίτλος Σχεδιασμός και διαχείριση μαθήματος.
Περιγραφή

(περίληψη αντικειμένου ενότητας, τίτλοι επιμέρους συνεδριών ενότητας)

Βασικό στόχο της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, όπως αναδεικνύεται από σχετικές μελέτες και έρευνες, αποτελούν οι παιδαγωγικές και διδακτικές πρωτοβουλίες και δράσεις, οι οποίες συνδέονται οργανικά με την προσπάθεια αποτελεσματικής αντιμετώπισης της σχολικής αποτυχίας, προαγωγής της ισότιμης συμμετοχής στην εκπαίδευση, δημιουργίας του κατάλληλου μαθησιακού κλίματος για όλα τα μέλη της διαπολιτισμικής τάξης και, τελικά, ποιοτικής αναβάθμισης της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Τα φαινόμενα της μετανάστευσης, της παλιννόστησης και της προσφυγικής κρίσης ιδιαίτερα κατά την τελευταία τριακονταετία προκάλεσε έντονο παιδαγωγικό ενδιαφέρον, εφόσον επέδρασε καθοριστικά στη σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού των ελληνικών σχολείων. Στο πλαίσιο αυτού του προβληματισμού διερευνώνται μέθοδοι διδακτικού σχεδιασμού και διαχείρισης της διαπολιτισμικής τάξης, οι οποίες κινούνται προς την κατεύθυνση της υπέρβασης των πρακτικών «μειονοτικοποίησης» των μαθητών που προέρχονται από ποικίλα πολιτισμικά περιβάλλοντα και παραγκωνισμού των στερεοτύπων και των διαστρεβλωμένων αντιλήψεων για τη διαφορετικότητα. Βασικός άξονας των πρακτικών αυτών είναι η επιδίωξη ενθάρρυνσης της συμφιλίωσης, της αλληλεγγύης, της ειρηνικής συνύπαρξης, της μέριμνας και της φροντίδας για τον «άλλο». Ο σχετικός παιδαγωγικός προβληματισμός προκρίνει τις βιωματικές μεθόδους διδασκαλίας και μάθησης. Μελέτες έχουν αναδείξει την ιδιαίτερη αξία των βιωματικών πρακτικών στην ανάπτυξη της κοινωνικότητας και δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων από τους μαθητές. Η ομαδοσυνεργατική μέθοδος διδασκαλίας προτείνεται σήμερα ως μέθοδος η οποία επιτυγχάνει την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα των μαθησιακών αποτελεσμάτων μέσω της παιδαγωγικής αξιοποίησης της αλληλεπίδρασης των μελών της ομάδας που συγκροτείται, προκειμένου να επιτύχει συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς στόχους.

Έναρξη 1/2/2020
Λήξη 1/3/2020
Εβδομαδιαίες Συνεδρίες
Εβδομαδιαία Συνεδρία 1 Μέθοδοι διδακτικού σχεδιασμού και διαχείρισης της διαπολιτισμικής τάξης
Εβδομαδιαία Συνεδρία 2 Τρόποι Σκέψης-Μάθησης και διδασκαλίας
Εβδομαδιαία Συνεδρία 3 Βιωματική Μάθηση
Εβδομαδιαία Συνεδρία 4 Ασκήσεις και Δραστηριότητες για το Σχεδιασμό και τη διαχείριση Διαπολιτισμικού Μαθήματος

Διδακτική Ενότητα  6

Τίτλος Γλωσσική Διδασκαλία σε παιδιά.-εστίαση στον ειδικό μαθητικό πληθυσμό (πρόσφυγες-μετανάστες)
Περιγραφή Παρουσιάζονται ο τρόπος εκμάθησης μιας ξένης γλώσσας σε μικρή ηλικία καθώς και η διδακτική προσέγγιση που πρέπει να ακολουθηθεί. Πιο συγκεκριμένα, αναπτύσσεται το θεωρητικό υπόβαθρο εκμάθησης μιας ξένης γλώσσας που οδηγεί στην καταγραφή των ιδιαίτερων μαθησιακών χαρακτηριστικών των μικρών μαθητών και στη συνέχεια παρουσιάζεται η διδακτική μέθοδος που είναι σκόπιμο να υιοθετηθεί με βάση τον τρόπο που μαθαίνουν οι μικροί μαθητές.

Ακολούθως, δημιουργείται το απαραίτητο διδακτικό και μαθησιακό πλαίσιο για τη διδασκαλία σε μικρούς μαθητές, ώστε η διδακτική προσέγγιση να ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των προσφύγων/μεταναστών μαθητών, δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στην υιοθέτηση βιωματικών πρακτικών όπως είναι τα παραμύθια, τα τραγούδια, τα παιχνίδια, και τα θεατρικά παιχνίδια.

Έναρξη 1/3/2020
Λήξη 1/4/2020
Εβδομαδιαίες Συνεδρίες
Εβδομαδιαία Συνεδρία 1 Διδακτική Προσέγγιση
Εβδομαδιαία Συνεδρία 2 θεωρητικό υπόβαθρο εκμάθησης μιας ξένης γλώσσας
Εβδομαδιαία Συνεδρία 3 Καταγραφή των ιδιαίτερων μαθησιακών χαρακτηριστικών των μικρών μαθητών
Εβδομαδιαία Συνεδρία 4 Βιωματικές Πρακτικές

Διδακτική Ενότητα  7

Τίτλος Τεχνολογία και διδασκαλία Ξένης Γλώσσας
Περιγραφή Είναι αλήθεια ότι κάποτε η εκμάθηση των ξένων γλωσσών δεν διέφερε και πολύ από τη διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας ή της λατινικής. Αρχικά η εκπαιδευτική κοινότητα ακολούθησε διάφορες μέθοδοι βασισμένες σε απαρχαιωμένες και πολλές φορές στείρες πρακτικές μάθησης και διδασκαλίας. Οι νέες τεχνολογίες της πληροφορίας και της επικοινωνίας (Τ.Π.Ε.) έχουν διεισδύσει τα τελευταία χρόνια σε όλους τους βασικούς και μη τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας. Κατά αυτόν τον οι νέες τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνίας διείσδυσαν και στην εκπαίδευση. Η ένταξη των Τ.Π.Ε. στην ξενόγλωσση εκπαιδευτική διαδικασία έχει φέρει πολλά θετικά αποτελέσματα στην μάθηση. Η πληροφορία με την ένταξη της τεχνολογίας στην εκπαίδευση παρουσιάζεται σε μη γραμμική σειρά, η ανάδραση είναι άμεση, η πλοήγηση μπορεί να είναι ελεύθερη, ενώ ο κάθε μαθητής μπορεί να αξιοποιήσει τον χρόνο τους, όπως επιθυμεί ο ίδιος. Ο συνδυασμός εικόνας, ήχου, βίντεο κάνουν την μάθηση των ξένων γλωσσών μια ευχάριστη διαδικασία. Με την εισαγωγή της τεχνολογίας στην εκμάθηση των ξένων γλωσσών οι μαθητές δεν είναι πλέον οι παθητικοί δέκτες της γνώσης, την οποία θα κάνουν κτήμα τους με τις απαρχαιωμένες μεθόδους απομνημόνευσης και επανάληψης.  Σύμφωνα με όλα τα παραπάνω, η διδασκαλία μιας ξένης γλώσσας γίνεται περισσότερο εύκολη αλλά και ευχάριστη με την χρήση των Τ.Π.Ε. Αυτό είναι και ο στόχος της συγκεκριμένης διδακτικής ενότητας, να αναδείξει την τεράστια σημασία της τεχνολογίας στην εκπαιδευτική διδασκαλία μιας ξένης γλώσσας.
Έναρξη 1/4/2020
Λήξη 1/5/2020
Εβδομαδιαίες Συνεδρίες
Εβδομαδιαία Συνεδρία 1 Η ένταξη των Τ.Π.Ε. στην ξενόγλωσση εκπαιδευτική διαδικασία
Εβδομαδιαία Συνεδρία 2  Η ένταξη των Τ.Π.Ε. στην ξενόγλωσση εκπαιδευτική διαδικασία
Εβδομαδιαία Συνεδρία 3 Η σημασία της τεχνολογίας στην εκπαιδευτική διδασκαλία μιας ξένης γλώσσας
Εβδομαδιαία Συνεδρία 4 Η σημασία της τεχνολογίας στην εκπαιδευτική διδασκαλία μιας ξένης γλώσσας

Διδακτική Ενότητα  8

Τίτλος Θέματα Ειδικής Αγωγής στην Εκμάθηση της Γλώσσας
Περιγραφή Η συγκεκριμένη θεματική εστιάζεται στην Ειδική Αγωγή και τη διδασκαλία της γλώσσας γενικά και ειδικότερα στη διδασκαλία της Ελληνικής γλώσσας. Πρόκειται για ιδιαίτερη και αρκετά εξειδικευμένη θεματική, αλλά άλλο τόσο σημαντική, αν αναλογιστούμε τον επιπολασμό των ανθρώπων σε παγκόσμιο επίπεδο που εντάσσονται στο πεδίο της Ειδικής Αγωγής. Επιπλέον, αν συνυπολογίσουμε τη δυσκολία που, ασφαλώς, ερευνητικά και εμπειρικά έχει αποδειχθεί ότι παρουσιάζουν οι μαθητές με αναπηρία και διαπιστωμένες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες κατά τη μαθητική τους πορεία, στην κατάκτηση της γλώσσας.

Λαμβάνοντας υπόψη λοιπόν τα παραπάνω η θεματική κατανεμήθηκε σε δύο άξονες. Στον πρώτο άξονα παρουσιάζονται γενικά στοιχεία της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, ενώ στον δεύτερο, στοιχεία του νευρογλωσσικού εγκεφαλικού περιβάλλοντος, ώστε να συνειδητοποιηθεί ποια οργανικά μέρη του εγκεφάλου συμμετέχουν στη διαδικασία ολοκλήρωσης της γλωσσικής ικανότητας του ανθρώπου. Πιο συγκεκριμένα στον Α΄ Άξονα δίνεται (Βασικά Στοιχεία Ειδικής Αγωγής Και Διαπαιδαγώγησης) ο ορισμός της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, παρουσιάζεται ο ρόλος του ειδικού παιδαγωγού, διευκρινίζεται τι είναι αξιολόγηση στην ειδική αγωγή και ποιοι οι σκοποί της, καθώς και τι περιλαμβάνει ένα πρόγραμμα παρέμβασης ειδικής αγωγής. Στη συνέχεια αναφέρονται τα εκπαιδευτικά και υποστηρικτικά προγράμματα ειδικής αγωγής στα δημόσια σχολεία, αλλά και στα Ειδικά Σχολεία- μη εκπαιδευτικά ιδρύματα και δίνονται βασικά πληροφοριακά στοιχεία  για την Ειδική Αγωγή στην Ελλάδα.

Στον Β΄άξονα αναλύεται ο ρόλος του εγκέφαλου στην κατάκτηση της γλωσσικής λειτουργίας, με δεδομένα από την επιστήμη της νευροψυχολογίας που εστιάζονται στις γλωσσικές λειτουργίες. Επιπλέον παραθέτονται στατιστικά- επιδημιολογικά στοιχεία μαθησιακών δυσκολιών και ακολουθεί μια παρουσίαση στοιχείων των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών δηλ. Δυσλεξίας, Δυσαριθμησίας, Δυσγραφίας, Δυσαναγνωσίας και  Δυσορθογραφίας. Ο Β΄άξονας εμπλουτίστηκε με αναφορές στις  βασικές αρχές για μια ποιοτική συνεκπαίδευση των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες, όπου υπογραμμίστηκε ο κομβικός ρόλος της ανάπτυξης των κινήτρων και του εκπαιδευτικού προφίλ.

Έναρξη 1/5/2020
Λήξη 1/6/2020
Εβδομαδιαίες Συνεδρίες
Εβδομαδιαία Συνεδρία 1 Ιστορική Εξέλιξη της Ελληνικής Γλώσσας
Εβδομαδιαία Συνεδρία 2 Θεωρητικές προσεγγίσεις κατάκτησης της γλώσσας
Εβδομαδιαία Συνεδρία 3 Μέθοδοι Αξιολόγησης της επίδοσης στο γλωσσικό μάθημα
Εβδομαδιαία Συνεδρία 4 Ερευνητικά Δεδομένα για την αξιολόγηση της επίδοσης στο γλωσσικό μάθημα

 

Διδακτική Ενότητα  9

Τίτλος Θέματα αξιολόγησης-Η Αξιολόγηση στην Ελληνική ως Δεύτερη/Ξένη Γλώσσα
Περιγραφή Είναι αλήθεια ότι η διδασκαλία αλλά και η εκμάθηση της ελληνικής ως δεύτερης ή ξένης γλώσσας έχει ορισμένα χαρακτηριστικά γνωρίσματα, τα οποία προκύπτουν από τη φύση της ίδιας της γλώσσας και τα οποία θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη από τους διδάσκοντες. Η διδασκαλία και η εκμάθηση της ελληνικής είτε ως ξένης είτε ως δεύτερης γλώσσας αποτελεί ένα στοίχημα τόσο για τους διδάσκοντες όσο και για τους διδασκομένους. Η αξιολόγηση είναι μια εξαιρετικά σύνθετη και πολύπλοκη διαδικασία ειδικά όταν έχουμε να κάνουμε με αξιολόγηση της γλωσσομάθειας αλλοδαπών μαθητών και μαθητριών. Το ζήτημα της χαμηλής επίδοσης των μαθητών και κυρίως των αλλοδαπών έχει απασχολήσει την ελληνική ερευνητική κοινότητα. Η αιτία ορισμένες φορές αποδίδεται στην ανεπαρκή μέριμνα του ελληνικού σχολείου για την εκπαίδευσή τους και άλλες στην ανεπάρκεια των ίδιων των εκπαιδευτικών να ανταποκριθούν στις νέες συνθήκες πολυπολιτισμικότητας που επικρατούν στη σχολική τάξη. Η αξιολόγηση ως μέθοδος και πρακτική  βοηθάει στο έπακρο τον εκπαιδευτικό αλλά και το εκπαιδευτικό σύστημα να δει εμφανώς τις όποιες ελλείψεις που έχει κατά την εκπαιδευτική διαδικασία μάθησης της ελληνικής είτε ως δεύτερης είτε ως ξένης γλώσσας. Αυτός είναι και ο σκοπός της συγκεκριμένης ενότητας. Να καταδείξει τις αποτελεσματικότερες πρακτικές αξιολόγησης της ελληνικής ως δεύτερης ή ως ξένης γλώσσας.
Έναρξη 1/6/2020
Λήξη 1/7/2020
Εβδομαδιαίες Συνεδρίες
Εβδομαδιαία Συνεδρία 1 Ιστορική Εξέλιξη της Ελληνικής Γλώσσας
Εβδομαδιαία Συνεδρία 2  

Θεωρητικές προσεγγίσεις κατάκτησης της γλώσσας

 

Εβδομαδιαία Συνεδρία 3 Μέθοδοι Αξιολόγησης της επίδοσης στο γλωσσικό μάθημα
Εβδομαδιαία Συνεδρία 4 Ερευνητικά Δεδομένα για την αξιολόγηση της επίδοσης στο γλωσσικό μάθημα

Διδακτική Ενότητα  10

Τίτλος Εισαγωγή στη Μεθοδολογία Έρευνας των Κοινωνικών Επιστημών
Περιγραφή
Το μάθημα φέρει εισαγωγικό χαρακτήρα στη μελέτη των δύο ρευμάτων ερευνητικής μεθοδολογίας που έχουν κυριαρχήσει στις κοινωνικές επιστήμες. Μετά το πέρας αυτού, οι συμμετέχουσες και συμμετέχοντες θα πρέπει να είναι σε θέση να κατανοήσουν τη διαφοροποίηση της ποσοτικής στρατηγικής έρευνας από την ποιοτική στρατηγική στη βάση τριών κεντρικών σημείων: α. τη σχέση μεταξύ θεωρίας και έρευνας, β. τα επιστημολογικά ζητήματα και γ. τα οντολογικά ζητήματα, όπως αυτά ανακύπτουν στη μελέτη του κοινωνικού κόσμου.
Το μάθημα προσεγγίζει ζητήματα μεθοδολογίας ποσοτικής έρευνας.  Μετά το πέρας αυτού, οι συμμετέχουσες και συμμετέχοντες θα πρέπει να είναι σε θέση να κατανοήσουν  τα στάδια υλοποίησης μιας ποσοτικής κοινωνικής έρευνας και συγκεκριμένα:
Το στάδιο του θεωρητικού προβληματισμού και της διαδικασίας αναζήτησης και μελέτης των  βιβλιογραφικών πηγών συναφών του υπό εξέταση κοινωνικού φαινομένου.
Το στάδιο συγκεκριμενοποίησης των ερευνητικών υποθέσεων και οριοθέτησης του ερευνητικού προβληματισμού.
Το στάδιο επιλογής ερευνητικού σχεδίου,
Έναρξη 01/07/2020
Λήξη 01/08/2020
Εβδομαδιαίες Συνεδρίες
Εβδομαδιαία Συνεδρία 1 Εισαγωγή στις Μεθόδους Κοινωνικής Έρευνας
Εβδομαδιαία Συνεδρία2 Ζητήματα και Στάδια Σχεδιασμού Ποσοτικών Ερευνών: Μέθοδοι Δειγματοληψίας, Συλλογής και Ανάλυσης Ερευνητικών Δεδομένων.
Εβδομαδιαία Συνεδρία3 Ζητήματα και Στάδια Σχεδιασμού Ποιοτικών Ερευνών: Μέθοδοι Δειγματοληψίας και Παραγωγής  Ερευνητικών Δεδομένων.
Εβδομαδιαία Συνεδρία4 Δεοντολογία Έρευνας και Συγγραφή Επιστημονικών Εργασιών

 

Διδακτική Ενότητα  11

Τίτλος Συγραφή πτυχιακής εργασίας
Περιγραφή  Οι εκπαιδευόμενοι έχουν την δυνατότητα να εκπονήσουν επιστημονική εργασία 3.000-6.000 λέξεων.
Έναρξη Καθ’όλη την διάρκεια του προγράμματος
Λήξη

Διδακτική Ενότητα  12

Τίτλος Ενδυνάμωση δεξιοτήτων σε συνεργαζόμενους φορείς
Περιγραφή  Οι εκπαιδευόμενοι έχουν την δυνατότητα πραγματοποίησης εθελοντικής ενδυνάμωσης δεξιοτήτων, 100 ωρών σε δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς έχοντας ως στόχο τη σύνδεση της θεωρίας με την πράξη και τη βελτίωση του επιπέδου των δεξιοτήτων των επιμορφούμενων.
Έναρξη Καθ’όλη την διάρκεια του προγράμματος
Λήξη
Σύνολο φόρτου εργασίας επιμορφούμενου/ης σε ώρες 100

 

ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑ
Ακολουθείται αυστηρά η ακαδημαϊκή δεοντολογία και οποιαδήποτε παρέκκλιση από αυτή οδηγεί στην απώλεια της ιδιότητας του επιμορφούμενου, δίχως επιστροφή διδάκτρων.

Τα έγγραφα αιτήματα απαντώνται μέσα σε 7 εργάσιμες μέρες.

Τρόπος Διδασκαλίας

ΜΕΘΟΔΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ                                                                                                                     

Τα προγράμματα, που επιλέξατε, έχουν έντονα ακαδημαϊκό προσανατολισμό και είναι δομημένα με κριτήρια και απαιτήσεις, που προσομοιάζουν με μεταπτυχιακή κατάρτιση, ενώ έχουν ανάλογες προϋποθέσεις και φόρτο εργασίας. Το παρόν ετήσιο επιμορφωτικό πρόγραμμα αποτελείται συνολικά από δώδεκα (12) διδακτικές μηνιαίες ενότητες. Κάθε μηνιαία ενότητα περιλαμβάνει ασύγχρονη διαδικτυακή διδασκαλία  μέσω πλατφόρμας τηλεκπαίδευσης.

Η ασύγχρονη διαδικτυακή διδασκαλία δεν απαιτεί την ταυτόχρονη αλληλεπίδραση των επιμορφουμένων και των διδασκόντων. Οι επιμορφούμενοι δεν είναι αναγκαίο να συνδέονται στην πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης την ίδια χρονική στιγμή. Αντίθετα, μπορούν να επιλέγουν μόνοι τους το προσωπικό τους εκπαιδευτικό χρονικό πλαίσιο και να μελετούν το εκπαιδευτικό υλικό.

ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Οι διδάσκοντες επιλέγονται από το Κέντρο διά Βίου Μάθησης του Πανεπιστημίου Αιγαίου κατόπιν αυστηρής επιλογής βάσει των ακαδημαϊκών κριτηρίων και κανονισμών που έχει θεσπίσει.

Περιεχόμενα προγράμματος

ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ, ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΚΟΣΤΟΣ ΦΟΙΤΗΣΗΣ

Το πρόγραμμα είναι ετήσιο και πιστώνει 600 διδακτικές ώρες.

ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΕΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΛΗΨΗ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟΥ

  1. Μελέτη πρωτότυπου υλικού 20-30 σελίδων ανα μηνιαία θεματική ενότητα
  2. Μελέτη συμπληρωματικού εκπαιδευτικού υλικού
  3. Τέσσερις υποχρεωτικές επιστημονικές εργασίες 3000 έως 5000 λέξεων (βιβλιογραφικές ή και ερευνητικές -μια/ανά τρίμηνο)
  4. Τελικό τεστ αξιολόγησης 100 ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής (μετά την ολοκλήρωση και της 10ης θεματικής ενότητας)
  5. Ενδυνάμωση δεξιοτήτων: σε συνεργαζόμενους φορείς των προγραμμάτων, ή με εύρεση δικού σας φορέα, ή με χρήση βεβαιώσεων προϋπηρεσίας , ή με την υλοποίηση μαγνητοσκοπημένης παρέμβασης, κ.ά.

*Προσοχή, οποιαδήποτε απο τις παραπάνω επιλογές ολοκληρώνεται με την συγγραφή απολογιστικής έκθεσης

  1. Συγγραφή τελικής επιστημονικής εργασίας (6.000 λέξεις)

 

ECVET και Μοριοδοτήσεις

Όλα μας τα Προγράμματα προσφέρουν Ευρωπαϊκές Πιστωτικές Μονάδες Επαγγελματικής Κατάρτισης ECVET. Ενδεικτικά, ένα πρόγραμμα 600 ωρών πιστώνει 30 ECVET

Τα περισσότερα Προγράμματα μοριοδοτούνται ως σεμινάρια, που οργανώθηκαν από δημόσιο Πανεπιστήμιο, αλλά το πλεονέκτημα αυτό:

  • Εξαρτάται από την ισχύουσα νομοθεσία
  • Διαφοροποιείται ανάλογα με την ειδικότητα του επιμορφούμενου
  • Δεν αφορά το Πανεπιστήμιο, το οποίο διοργανώνει το σεμινάριο ΜΟΝΟ για τη γνώση και την επαγγελματική ενδυνάμωση

Το Πανεπιστήμιο στέκεται αρωγός σε κάθε προσπάθεια επαγγελματικής αποκατάστασης και ανέλιξης των επιμορφούμενων

Διαδικτυακά Μαθήματα για όλους.

Δυνατότητα παρακολούθησης από το σπίτι σας.

Εγγραφείτε τώρα!