Ετήσιο Πρόγραμμα «Εισαγωγή στην Κλινική Ψυχολογία»

Ετήσιο Πρόγραμμα «Εισαγωγή στην Κλινική Ψυχολογία»

Εγγραφή

Τηλ.Επικοινωνίας
23311 20342

Διάρκεια:
600 Δ.Ω. (12 Θεματικές Ενότητες)

Τρόπος διεξαγωγής:
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΑ

Σκοπός του προγράμματος

Τα Προγράμματα Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Ενδυνάμωσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου ανακοινώνουν την έναρξη της διαδικασίας υποβολής αιτήσεων για το Ετήσιο Πρόγραμμα “ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΛΙΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ”

Πιθανές μοριοδοτήσεις μπορεί να ισχύουν ανάλογα με την ισχύουσα νομοθεσία

Σε ποιους απευθύνεται

ΣΕ ΠΟΙΟΥΣ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε συνειδητοποιημένους επιμορφούμενους, που μπορούν να εργαστούν αυτόνομα και εντατικά, με τους δικούς τους ρυθμούς μάθησης, ώστε να αναταπεξέλθουν σε ασύγχρονη διδασκαλία με εμπλουτισμένο και απαιτητικό περιεχόμενο. Αν και τα προγράμματα έχουν σχεδιαστεί για το ευρύ κοινό με τη φιλοσοφία και τις αρχές της διά βίου μάθησης, απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων, κοινωνικούς επιστήμονες, εργαζόμενους στην υγεία και στην πρόνοια, ειδικούς της ψυχικής υγείας, σε φοιτητές, σε γονείς και σε ανθρώπους, που θέλουν να διευρύνουν τους γνωστικούς τους ορίζοντες αναφορικά με τα μοντέλα της συμβουλευτικής και της εκπαιδευτικής παρέμβασης, την παροχή υποστήριξης στο σχολικό και οικογενειακό πλαίσιο και γενικότερα τον εφοδιασμό με ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα στην αγορά εργασίας.

ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι επιμορφούμενοι/ες θα είναι σε θέση να:

  • συγκρίνουν και να αντιπαραβάλλουν τα ποικίλα θεωρητικά ρεύματα στην Κλινική Ψυχολογία
  • κατανοούν και να περιγράφουν την διαδικασία διάγνωσης και διαφοροδιάγνωσης
  • ταξινομούν τις ψυχικές ασθένειες βάσει συγκεκριμένων κλινικών και στατιστικών κριτηρίων
  • εφαρμόζουν των κώδικα δεοντολογίας στην κλινική ψυχολογία
  • ερμηνεύουν την ψυχική νόσο υπό την κοινωνική της διάσταση λαμβάνοντας υπόψη τα πορίσματα διεπιστημονικών προσεγγίσεων
  • αναλύουν κλινικά στατιστικά δεδομένα

Ενδεικτικές Θεματικές Ενότητες

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

Το πρόγραμμα επικεντρώνεται, αλλά δεν περιορίζεται στις παρακάτω ενότητες:

Διδακτική Ενότητα  1

Τίτλος Εισαγωγή στην Κλινική Ψυχολογία και βασικές σχολές σκέψης στην κλινική πρακτική
Περιγραφή Η κλινική ψυχολογία είναι από τους πιο διαδεδομένους και ενδιαφέροντες κλάδους της εφαρμοσμένης ψυχολογίας, που αφορά στην ψυχική υγεία και ψυχοπαθολογία ατόμων και ομάδων. Ειδικότερα, ασχολείται με τη μελέτη της ψυχολογικής λειτουργίας του ατόμου καθώς και την αντιμετώπιση ψυχολογικών δυσλειτουργιών και διαταραχών. Ακόμη, αντικείμενο της Κλινικής Ψυχολογίας αποτελεί η καθημερινή λειτουργικότητα του ατόμου (σχολική προσαρμογή και επίτευξη, οικογενειακές και διαπροσωπικές σχέσεις, εργασιακή λειτουργία και επίτευξη) μέσα από  την  πρόληψη, την αξιολόγηση, την τροποποίηση (παρέμβαση) και την αποκατάσταση των διαταραχών του συναισθήματος, των γνωστικών μηχανισμών και της εξωτερικευμένης συμπεριφοράς σε  άτομα που δυσλειτουργούν. Το κεντρικό θέμα της Κλινικής Ψυχολογίας είναι η παρατήρηση, η επεξήγηση και η αλλαγή της αποκλίνουσας συμπεριφοράς. Η αντιμετώπιση όλων των καταστάσεων που αφορούν στην ψυχική υγεία  παιδιών, εφήβων και ενηλίκων  απαιτεί από τη μεριά των επαγγελματιών μια σύνθετη στρατηγική παροχής υπηρεσιών φροντίδας, απαιτεί πλήρης διεπιστημονική  ομάδα ψυχικής υγείας.
Έναρξη 01/10/2019
Λήξη 01/11/2019
Εβδομαδιαίες Συνεδρίες
Εβδομαδιαία Συνεδρία 1 Eισαγωγή και ιστορική αναδρομή
Εβδομαδιαία Συνεδρία 2 Βασικές σχολές σκέψεις
Εβδομαδιαία Συνεδρία 3 Κλινικές πρακτικές
Εβδομαδιαία Συνεδρία 4 Τεχνικές παρατήρησης, επεξήγησης και αλλαγής

Διδακτική Ενότητα  2

Τίτλος Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Περιγραφή Η αναπτυξιακή ψυχολογία είναι κλάδος της ψυχολογίας που μελετά τα στάδια ανάπτυξης του ανθρώπου, και ειδικότερα του παιδιού. Θεμελιωτής της ήταν ο γνωστός Ελβετός ψυχολόγος Ζαν Πιαζέ. Η ανάπτυξη του παιδιού διανύει μια σειρά από στάδια, η ομαλή διέλευση από τα οποία οδηγεί σε υγιείς προσωπικότητες, αντίθετα η δυσλειτουργία στην επαφή του με το περιβάλλον του κατά τη διαδικασία αυτή μπορεί να οδηγήσει σε καθηλώσεις και παλινδρομήσεις, αλλά και στη χρήση μια σειράς από μηχανισμούς άμυνας προκειμένου να μπορέσει το άτομο να προσαρμοστεί στο περιβάλλον του.  Θα σας παρουσιάσουμε μια σειρά αναπτυξιακών μοντέλων που περιγράφουν την γνωστική, συναισθηματική και ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού.
Έναρξη 01/11/2019
Λήξη 01/12/2019
Εβδομαδιαίες Συνεδρίες
Εβδομαδιαία Συνεδρία 1 Θεωρητική παρουσίαση του κλάδου – Ζαν Πιαζέ
Εβδομαδιαία Συνεδρία 2 Στάδια ανάπτυξης του παιδιού
Εβδομαδιαία Συνεδρία 3 Στάδια ανάπτυξης του ανθρώπου
Εβδομαδιαία Συνεδρία 4 Μηχανισμοί ένταξης και μηχανισμοί άμυνας

Διδακτική Ενότητα  3

Τίτλος Κλινική Συνέντευξη δεξιότητες  (Παιδιού Εφήβου Ενήλικα)
Περιγραφή Σύμφωνα με τον Νέστορα Ι. και συν., η κλινική συνέντευξη είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό εργαλείο για τη συλλογή πληροφοριών από τον εξεταζόμενο. Στην Κλινική Ψυχολογία και στην Ψυχιατρική, το άτομο με ψυχολογικά προβλήματα συχνά αποκαλείται ‘’ασθενής’’ ή και ‘’πελάτης’’, ή ‘’εξεταζόμενος’’ Η κλινική συνέντευξη γενικά αποτελεί παράλληλα επιστήμη και τέχνη. Επιστήμη γιατί οι ερωτήσεις στοχεύουν να εξερευνήσουν τα ψυχολογικά προβλήματα με βάση τα σύγχρονα δεδομένα μιας μεγάλης σειράς από επιστημονικές μελέτες που συνεισφέρουν στην κατανόηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Τέχνη γιατί η αποκαλούμενη ‘’ενσυναισθητική κατανόηση’’ (empathic concern) -δηλαδή το να μπορεί ο εξεταστής να βάζει τον εαυτό του στη θέση του εξεταζόμενου- είναι εξίσου μεγάλης σπουδαιότατας. Μια συνέντευξη μπορεί να πραγματοποιηθεί για πολλούς διαφορετικούς λόγους. Διαγνωστικούς ή   προγνωστικούς. Ανεξάρτητα από το σκοπό της, η κλινική συνέντευξη αποτελεί μια ερευνητική διαδικασία, δηλαδή, ο κλινικός δημιουργεί υποθέσεις. Ο χώρος και ο χρόνος διεξαγωγής μιας συνέντευξης συνιστούν ιδιαίτερα σημαντικούς παράγοντες για την επιτυχία της. Διακρίνονται τρία (3) είδη κλινικής συνέντευξης: η μη δομημένη, η δομημένη και η ημιδομημένη. Υπάρχουν  βασικές τεχνικές ή δεξιότητες προσεκτικής παρακολούθησης, ακρόασης και επιρροής κατά τη διάρκεια της συνέντευξης, οι οποίες, όταν χρησιμοποιούνται από τον κλινικό φαίνεται να συμβάλλουν σημαντικά στην αποτελεσματικότητα της συνέντευξης. H ανάπτυξη και εδραίωση μιας ικανοποιητική σχέσης εμπιστοσύνης, η οποία συναντάται συνήθως στη βιβλιογραφία με τον όρο ‘’εργασιακή συμμαχία’’ (working alliance), ανάμεσα στον κλινικό και στον εξεταζόμενο θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ, όχι μόνο για την επιτυχία της κλινικής συνέντευξης αλλά και για την επίτευξη μιας αποτελεσματικής ψυχοθεραπείας.
Έναρξη 01/12/2019
Λήξη 01/01/2020
Εβδομαδιαίες Συνεδρίες
Εβδομαδιαία Συνεδρία 1 Το εργαλείο της κλινικής συνέντευξης
Εβδομαδιαία Συνεδρία 2 Τεχνικές κλινικής συνέντευξης
Εβδομαδιαία Συνεδρία 3 Ενσυναισθητική κατανόηση
Εβδομαδιαία Συνεδρία 4 Είδη κλινικής συνέντευξης

Διδακτική Ενότητα  4

Τίτλος Ψυχοπαθολογία Διεθνής Ταξινόμηση ICD 10 και DSM V
Περιγραφή Διάγνωση: είναι η πολύπλοκη διαδικασία αναγνώρισης και  ταυτοποίησης μιας διαταραχής που γίνεται μέσω της  παρατήρησης της κλινικής εικόνας του εξεταζομένου και της μελέτης της ψυχοπαθολογίας του όπως εξελίσσεται στην πορεία του χρόνου. Είναι απαραίτητη για την αποτελεσματική θεραπευτική αντιμετώπιση του πάσχοντος, για την πρόληψη των ψυχικών  διαταραχών, την προαγωγή της ψυχικής υγείας, την  εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας και την έρευνα Τα σύγχρονα ταξινομικά συστήματα χαρακτηρίζονται από:  σαφήνεια στην περιγραφή, συστηματοποίηση των  διαγνωστικών κριτηρίων, σαφέστερες οδηγίες για τη  διάγνωση.

Υπάρχουν δύο ευρέως εδραιωμένα συστήματα τα οποία ταξινομούν τις ψυχικές διαταραχές:

ICD-10: Η Δέκατη Αναθεώρηση της Διεθνούς Ταξινόμησης των Νόσων και Συναφών Προβλημάτων Υγείας (ICD-10)  Κεφάλαιο 5: Διανοητικές και συμπεριφορικές διαταραχές, από το 1945 τμήμα της Διεθνούς Ταξινόμησης Ασθενειών. Έχει δημιουργηθεί από τον ΠΟΥ, περιλαμβάνει τη λεπτομερή ταξινόμηση άνω των 300 ψυχικών διαταραχών και διαταραχών της συμπεριφοράς, η οποία θα διατίθεται σε αρκετές διαφορετικές μορφές για διάφορους σκοπούς. Η μορφή αυτή περιέχει τις κλινικές περιγραφές των διαταραχών, όπως και εκτενείς οδηγίες για τη διάγνωσή τους.

DSM-IV (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders- 4th Edition), που έχει δημιουργηθεί από την Αμερικανική Ψυχιατρική Εταιρεία από το 1952.Είναι η συνήθης ταξινόμηση των ψυχικών  διαταραχών που χρησιμοποιούν οι επαγγελματίες του τομέα της ψυχικής υγείας στις ΗΠΑ. Συντάχθηκε από τον Αμερικανικό Ψυχιατρικό Σύλλογο (APA).  Η τέταρτη έκδοσή του (DSM-IV), που χρησιμοποιείται σήμερα. Το DSM αποτελείται από τρία βασικά συστατικά:.  α) Τη διαγνωστική ταξινόμηση,  β) τα διαγνωστικά  κριτήρια,  και γ) το περιγραφικό κείμενο διαγνωστικής ταξινόμησης.

Έναρξη 01/01/2020
Λήξη 01/02/2020
Εβδομαδιαίες Συνεδρίες
Εβδομαδιαία Συνεδρία 1 Διαδικασία αναγνώρισης και ταυτοποίησης μιας διαταραχής
Εβδομαδιαία Συνεδρία 2 Πρόληψη ψυχικής ασθένειας
Εβδομαδιαία Συνεδρία 3 Προαγωγή ψυχικής υγείας
Εβδομαδιαία Συνεδρία 4 Ψυχικές διαταραχές – κατηγορίες

Διδακτική Ενότητα  5

Τίτλος Αξιολόγηση Νοητικών Ικανοτήτων
Περιγραφή Η νοημοσύνη είναι μια γενική και περίπλοκη λειτουργία αλληλεπίδρασης και συναίρεσης όλων των φυσικών και ψυχικών λειτουργιών του εγκεφάλου που οδηγεί στην συνολική ανάπτυξη του ψυχοσωματικού μηχανισμού του ατόμου, βοηθώντας το άτομο να προσαρμοστεί στο ανώτατο επίπεδο με το περιβάλλον και να συνδεθεί με τον κόσμο αμέσως μόλις η σύνδεση αυτή υπερβαίνει τις άμεσες και στιγμιαίες σχέσεις και λαμβάνει χρονικά και τοπικά έναν διαρκή και ευρύτητα χαρακτήρα. Το ενδιαφέρον για την μέτρηση της νοημοσύνης άρχισε να αναπτύσσεται το 19ο αιώνα ως συνέπεια της ανάγκης να διαγνωστούν και να εκπαιδευτούν τα νοητικά καθυστερημένα άτομα. Τον 20ος αιώνα, ο Alfred Binet  μαζί με άλλους επιστήμονες ανέπτυξαν μεθόδους μετρήσεις της νοημοσύνης που έδιναν έμφαση στις ανώτερες νοητικές λειτουργίες του ατόμου. Το έργο τους ολοκληρώθηκε το 1905 με την παρουσίαση της πρώτης κλίμακας νοημοσύνης που ονομάσθηκε Binet-Simon. Η κλίμακα αυτή αναπροσαρμόστηκε και σταθμίστηκε εκ νέου στις ΗΠΑ . Χορηγείται σε άτομα από 2-23 ετών και θεωρείται μια από τις καλύτερες κλίμακες για την μέτρηση της νοημοσύνης. Κατά την δεκαετία του 1930 αναπτύχθηκε από τον Αμερικανό ψυχολόγο  David Wechsler  μια σειρά κλιμάκων νοημοσύνης. Οι κλίμακες Wechsler είναι οι εξής: η κλίμακα WAIS-R (Wechsler Adult Intelligence Scale-Revised) αξιολόγηση της νοημοσύνης ατόμων 16 ετών και άνω, η κλίμακα WISC-III (Wechsler Intelligence Scale for Children –Third Edition) για την αξιολόγηση της νοημοσύνης παιδιών 6-17 ετών και η κλίμακα WPPSI-R(Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence –Revised) για την αξιολόγηση της νοημοσύνης παιδιών από 3 ετών ως 7 ετών και 3 μηνών.
Έναρξη 01/02/2020
Λήξη 01/03/2020
Εβδομαδιαίες Συνεδρίες
Εβδομαδιαία Συνεδρία 1 Νοημοσύνη – είδη
Εβδομαδιαία Συνεδρία 2 Μέτρηση της νοημοσύνης
Εβδομαδιαία Συνεδρία 3 Πρώτης κλίμακας νοημοσύνης -Binet-Simon
Εβδομαδιαία Συνεδρία 4 Οι κλίμακες νοημοσύνης

Διδακτική Ενότητα  6

Τίτλος Αξιολόγηση Προσωπικότητας
Περιγραφή Η προσωπικότητα αποτελεί ένα σταθερό σχήμα συμπεριφοράς και χαρακτηριστικών που ξεχωρίζουν το κάθε άτομο. Αναπαριστά εκείνα τα  χαρακτηριστικά του ατόμου τα οποία το κάνουν να ξεχωρίζει από τα άλλα- που λειτουργούν ως σταθερά πρότυπα του συναισθήματος, της σκέψης και της συμπεριφοράς (Αυτά τα 3 συνδέονται μεταξύ τους)  Οι διάφορες θεωρίες προσωπικότητας προσπαθούν να απαντήσουν και να ερμηνεύσουν τα ακόλουθα ερωτήματα:  α) Πώς είναι τα άτομα; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του ατόμου (ειλικρινές, με υψηλές προσδοκίες, κ.λ.π.) και πώς έχουν οργανωθεί μεταξύ τους; β) Πώς έγιναν έτσι όπως είναι; Ποιοι είναι οι καθοριστικοί παράγοντες (γενετικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες) που επέδρασαν στη διαμόρφωση της προσωπικότητας γ) Γιατί συμπεριφέρονται έτσι όπως συμπεριφέρονται;  Ποιοι είναι οι λόγοι της συγκεκριμένης συμπεριφοράς (δηλ. τα κίνητρα και οι στόχοι) Έχουν αναπτυχθεί αρκετές θεωρίες  προσωπικότητας προσπαθώντας να απαντήσουν στα παραπάνω ερωτήματα όπως  Ψυχοδυναμικές θεωρίες  Συμπεριφοριστικές θεωρίες (ή θεωρίες μάθησης), Ανθρωπιστικές/Υπαρξιστικές θεωρίες. Μορφολογική Προσέγγιση ή Θεωρία Gestalt,  Συστημική προσέγγιση,   Συνθετική προσέγγιση κλπ1918. Η αξιολόγηση της προσωπικότητας γίνεται με ψυχοτεχνικά μέσα, τα οποία μπορούμε να ταξινομήσουμε σε 2 κατηγορίες, στα ερωτηματολόγια προσωπικότητας και στα προβολικά τεστ. Κάθε ερωτηματολόγιο είναι ένας κατάλογος ερωτήσεων που σχετίζονται με την προσωπική συμπεριφορά του ατόμου (τις αντιδράσεις που έχει, τις προτιμήσεις του κ.α). Σε ελάχιστο χρόνο αυτός που διεξάγει τα τεστ μπορεί να πάρει χρήσιμες πληροφορίες για το άτομο. Σοβαρό μειονέκτημα είναι ότι οι απαντήσεις εξαρτώνται από την ειλικρίνεια και τη διάθεση για συνεργασία του ατόμου που συμπληρώνει το ερωτηματολόγια. Το πιο ευρέως διαδεδομένο ερωτηματολόγιο προσωπικότητας είναι το Μινεσότα Πολυφασικό Ερωτηματολόγιο Προσωπικότητας (Minnesota, Multiphasic Personality Inventory) όπου το άτομο καλείτε να απαντήσει σε 565 ερωτήσεις  που αποκαλύπτουν πολλά για τη ψυχοσωματική υγεία και την κοινωνική του προσαρμογή. Τα προβολικά τεστ στηρίζονται στη γενική αρχή ότι αν παρουσιάσουμε σε ένα άτομο ένα ασαφές ερέθισμα (όπως είναι μια αόριστη εικόνα, η συμπλήρωση μίας πρότασης κτλ), οι απαντήσεις που θα δώσει το άτομο αυτό θα στηρίζονται στην εσωτερική του κατάσταση και ελάχιστα στα εξωτερικά ερεθίσματα. Θα «προβάλλει» με λίγα λόγια τις ασυνείδητες σκέψεις , επιθυμίες κ.α στο ερέθισμα. Πλεονέκτημα αποτελεί ότι ο εξεταζόμενος δεν γνωρίζει τη σημασία των απαντήσεων και έτσι ο κίνδυνος να αποκρύψει την αλήθεια είναι μικρός. Επίσης δεν υπάρχει περιορισμός στα θέματα και έτσι το άτομο απαντά σύμφωνα με τις βαθύτερες ενορμήσεις του. Το κυριότερο και πιο γνωστό προβολικό τεστ είναι του Herman Rorschach (αποτελούμενο από 10 σχήματα από μελάνι), το Τεστ Θεματικής Αντίληψης (Τhematic. Αpperception.Τest), το Τεστ Θεματικής αντίληψης για παιδιά (Children’s. Apperceprion .Test) που αποτελούνται από μια σειρά εικόνων (20 για τους ενήλικες και 10 για τα παιδιά) που απεικονίζουν διάφορες δραστηριότητες της καθημερινής ζωής.
Έναρξη 01/03/2020
Λήξη 01/04/2020
Εβδομαδιαίες Συνεδρίες
Εβδομαδιαία Συνεδρία 1 Η προσωπικότητα ως σχήμα συμπεριφοράς
Εβδομαδιαία Συνεδρία 2 Θεωρίες προσωπικότητας
Εβδομαδιαία Συνεδρία 3 Αξιολόγηση της προσωπικότητας
Εβδομαδιαία Συνεδρία 4 Τεχνικές και τεστ

Διδακτική Ενότητα  7

Τίτλος Παροχή Ψυχολογικής Συμβουλευτικής (βραχυπρόθεσμη Παρέμβαση)
Περιγραφή Η συμβουλευτική είναι μια διαδικασία αλληλοεπικοινωνίας που σκοπός της είναι η παροχή βοήθειας σε ένα άτομο ή σε μια ομάδα ατόμων που αντιμετωπίζουν δυσκολίες και προβλήματα που δεν μπορούν να διαχειριστούν μόνοι τους. Τα προβλήματα αυτά μπορεί να αφορούν τις διαπροσωπικές τους σχέσεις, τη σχέση τους με τον ίδιο τους τον εαυτό, την επαγγελματική τους ζωή, την προσαρμοστικότητα τους σε δύσκολες καταστάσεις. Επίσης, μπορεί να λειτουργεί σε επίπεδο πρόληψης, ως μια προσπάθεια πληροφόρησης, ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των ανθρώπων. Η συμβουλευτική βασίζεται κυρίως στις θεωρίες προσωπικότητας. Η κυριότερη ίσως θεωρία από την οποία έχει επηρεαστεί είναι η προσωποκεντρική θεωρία του Carl Rogers, Ένας βασικός διαχωρισμός που πρέπει να γίνει είναι αυτός της συμβουλευτικής από την ψυχοθεραπεία. Η συμβουλευτική στοχεύει περισσότερο στο «εδώ και τώρα», στα αποτελέσματα των ενεργειών των ανθρώπων στην καθημερινή τους ζωή, ενώ η ψυχοθεραπεία προσπαθεί να εμβαθύνει περισσότερο στον εσωτερικό κόσμο του ανθρώπου και να πετύχει μια μεγαλύτερη αναδόμηση της προσωπικότητας του. Ως προς τις ομοιότητες τους, αυτές αφορούν τη σημασία που δίνουν και οι δύο στη σχέση ανάμεσα στον ειδικό και τον πελάτη και στους στόχους τους που δεν είναι άλλοι από την προσωπική ανάπτυξη του ατόμου. Μπορεί να διακριθεί σε ατομική και ομαδική.  Επιπλέον, ως προς το είδος της έχουμε την προληπτική συμβουλευτική, την εκπαιδευτική συμβουλευτική, την εργασιακή συμβουλευτική, την συμβουλευτική γονέων, τη συμβουλευτική ζεύγους οικογένειας, τη συμβουλευτική για την αντιμετώπιση κρίσιμων καταστάσεων, τη συμβουλευτική τρίτης ηλικίας.
Έναρξη 01/04/2020
Λήξη 01/05/2020
Εβδομαδιαίες Συνεδρίες
Εβδομαδιαία Συνεδρία 1 Η βραχυπρόθεσμη παρέμβαση
Εβδομαδιαία Συνεδρία 2 Τεχνικές συμβουλευτικής παρέμβασης
Εβδομαδιαία Συνεδρία 3 Η προσωποκεντρική θεωρία του Carl Rogers
Εβδομαδιαία Συνεδρία 4 Είδη συμβουλευτικής παρέμβασης

Διδακτική Ενότητα  8

Τίτλος Ψυχοθεραπευτικές παρεμβάσεις  ( εισαγωγή στην Ψυχαναλυτική, Συμπεριφοριστική,   Γνωσιακή,  Συστημική Ψυχοθεραπεία κλπ )
Περιγραφή Ψυχοθεραπεία είναι η θεραπευτική παρέμβαση που βασίζεται στη λεκτική επικοινωνία ανάμεσα στον πελάτη και τον θεραπευτή, και στη σχέση μεταξύ τους, η οποία αποσκοπεί στο να βοηθήσει τον πελάτη να αντιμετωπίσει τα προβλήματά του, να προσαρμοστεί στη ζωή, να ανακουφιστεί από τα δυσάρεστα ψυχολογικά συμπτώματά του, να βελτιώσει τη νοητική του κατάσταση ή/και να συμβάλλει στην κοινωνική του επανένταξη, επιτρέποντάς του να ζήσει μια όσο το δυνατόν πιο ικανοποιητική ζωή. Έχουν αναπτυχθεί διάφορα είδη Ψυχοθεραπείας: 1) Η ψυχανάλυση είναι μια μορφή ψυχοθεραπείας, που θεμελίωσε ο Sigmund Freud. Η ψυχανάλυση τονίζει τη σημασία των παιδικών εμπειριών στο σχηματισμό της προσωπικότητας. Η ανθρώπινη συμπεριφορά καθορίζεται κατά κύριο λόγο από ασυνείδητες δυνάμεις που πηγάζουν από πρωτόγονες συναισθηματικές ανάγκες, παρά από τη λογική. Η κυριότερη φάση στην ψυχανάλυση είναι η μεταβίβαση κατά την οποία ο ασθενής αντιδρά ως προς τον αναλυτή του σαν να ήταν ένα σημαντικό πρόσωπο από το παρελθόν. Η εξωτερίκευση αυτή προκαλεί σημαντική ανακούφιση διότι ο ασθενής λαμβάνει από τον θεραπευτή κατανόηση και υποστήριξη. Ενδείκνυται για τη θεραπεία διαταραχών προσωπικότητας. 2) Η γνωσιακή-συμπεριφορική θεραπεία αποτελεί τον συνδυασμό δυο θεωρητικών κατευθύνσεων, της γνωσιακής η οποία θεμελιώθηκε από τον A. Beck την δεκαετία του ’70 και της κλασικής συμπεριφορικής θεωρίας. Οι γνωσιακές τεχνικές αποσκοπούν περισσότερο στην αμφισβήτηση των δυσλειτουργικών σκέψεων και πεποιθήσεων, ενώ οι συμπεριφoρικές τεχνικές στη διαχείριση της συμπεριφοράς αποφυγής ορισμένων καταστάσεων. Αυτό επιτυγχάνεται με την σταδιακή επαναδραστηριοποίηση του πάσχοντα στις δραστηριότητες που απέφευγε. 3) Συστημική ψυχοθεραπεία ονομάζεται η ψυχολογική προσέγγιση κατά την οποία το άτομο αναλύεται στο πλαίσιο (περιβάλλον) στο οποίο ανήκει, σε οικογενειακό, εργασιακό, κοινωνικό και πολιτιστικό επίπεδο. Η συστημική θεραπεία έχει τις ρίζες της στην οικογενειακή θεραπεία. Συγκεκριμένα, οι ρίζες της ξεκινούν από την Μάρα Σελβίνι Παλατσόλι, αλλά προέρχεται επίσης από τους Σαλβαντόρ Μινούτσιν, Μάρεϊ Μπόουεν, Ιβάν Ναγκί, και την Βιρτζίνια Σάτιρ και Τζέι Χάλεϊ του Ινστιτούτου Ψυχικής Έρευνας του Πάλο Άλτο. Η συστημική θεραπεία εστιάζει σε δυσλειτουργικές συμπεριφορές που αφορούν τον κώδικα επικοινωνίας όλου του συστήματος (οικογένεια, εργασία, κοινωνία, ομάδα). Η μη παραγωγική συμπεριφορά ενός ατόμου στο σύστημα επηρεάζει αναπόφευκτα κάθε μέλος ξεχωριστά. Η συντήρηση μιας κατάστασης στο σύστημα όχι μόνο διαιωνίζει το  πρόβλημα αλλά επιδρά σημαντικά στην ψυχοσύνθεση κάθε ατόμου ξεχωριστά.

4) Η προσωποκεντρική/πελατοκεντρική θεραπεία αναπτύχθηκε μεταξύ του 1940 και 1950 από τον Carl Rogers, ο οποίος πρότεινε ότι η ψυχοθεραπεία μπορεί να είναι πιο απλή, αισιόδοξη και θερμή μορφή θεραπευτικής παρέμβασης. Σύμφωνα με τον Rogers ένα άτομο συμπεριφέρεται  με βάση το πώς αντιλαμβάνεται μια κατάσταση. Επειδή κανένας δεν ξέρει τόσο καλά όσο ο ίδιος την κατάσταση του , ο καθένας είναι ο καλύτερος ειδικός για τον εαυτό του. Η προσωποκεντρική προσέγγιση δίνει ιδιαίτερη βάση στο πως είναι δομημένος ο εαυτός μας. Σύμφωνα μ’αυτή, η ψυχολογική δυσλειτουργία οφείλεται στη σύγκρουση του εαυτού που θέλουμε να έχουμε (ιδεατού εαυτού) με τα καθημερινά βιώματα μας. Ο πελάτης είναι ελεύθερος να φέρει όποιο θέμα τον απασχολεί και στο βαθμό που μπορεί και θέλει να το συζητήσει. Απέναντί του βρίσκει έναν άνθρωπο που είναι εκεί, ολόκληρος και αληθινός, για να τον ακούσει και να προσπαθήσει να τον καταλάβει βαθιά και να τον αποδεχτεί ειλικρινά έτσι όπως είναι, χωρίς να τον κατευθύνει προς μια απόφαση. Η Θεραπεία-Gestalt Αναπτύχθηκε την δεκαετία του 1940  από τους Fritz Perls , Laura Perls, και Paul Goodman. Η λέξη Gestalt μεταφράζεται στα ελληνικά ως «μορφή» αλλά και ως «όλο». Η θεραπεία Gestalt  επικεντρώνεται στο σύνολο της εμπειρίας που έχει το άτομο μαζί με  τις σκέψεις του, τα συναισθήματα του και τις πράξεις του. Κύριος στόχος είναι να αποκτήσει το άτομο επίγνωση του εαυτού του. 5) Η Gestalt θεραπεία επικεντρώνεται στο τι συμβαίνει εκείνη τη στιγμή, παρά σε αυτό που συζητιέται (το περιεχόμενο). Στη θεραπεία, το άτομο συνειδητοποιεί τι κάνει ,πως το κάνει ενώ την ίδια στιγμή μαθαίνει να αποδέχεται και να εκτιμά τον εαυτό του. Ο θεραπευόμενος μαθαίνει σταδιακά τη διαφορά ανάμεσα σ’ αυτό που είναι και σε αυτό που φαίνεται ότι είναι. Κατανοώντας πλήρως αυτή τη διαφορά, μπορεί  να αναγνωρίζει τις συμπεριφορές που χρειάζεται να αλλάξει. 6) Η Συνθετική Ψυχοθεραπεία θεωρεί ότι κανένα είδος θεραπευτικής προσέγγισης από μόνο του δεν είναι τέλειο ή τουλάχιστον δεν επαρκεί για όλες τις περιπτώσεις.  Γι’ αυτό το λόγο ο συνθετικός ψυχοθεραπευτής, μέσα από την γνώση και την εμπειρία του,  επικεντρώνεται στο να διαμορφώσει το κατάλληλο ψυχοθεραπευτικό μοντέλο το οποίο θα είναι αποτελεσματικό για το κάθε άτομο ξεχωριστά. Στη συνθετική ψυχοθεραπεία δεν είναι υποχρεωτική η ύπαρξη προβλήματος για να επισκεφτεί κάποιος ένα θεραπευτή. Υποστηρίζοντας ότι κανείς δεν είναι  απαλλαγμένος από το καθημερινό στρες, το άγχος, τη θλίψη και τον ψυχικό πόνο προκύπτει η ανάγκη για την αποτελεσματική αντιμετώπιση τους με τη βοήθεια του ειδικού.

Έναρξη 01/05/2020
Λήξη 01/06/2020
Εβδομαδιαίες Συνεδρίες
Εβδομαδιαία Συνεδρία 1 Εισαγωγή στην Ψυχαναλυτική, Συμπεριφοριστική,   Γνωσιακή,  Συστημική Ψυχοθεραπεία κλπ
Εβδομαδιαία Συνεδρία 2 Η ψυχανάλυση – Sigmund Freud
Εβδομαδιαία Συνεδρία 3 Η συστημική θεραπεία
Εβδομαδιαία Συνεδρία 4 Η προσωποκεντρική/πελατοκεντρική θεραπεία

Διδακτική Ενότητα  9

Τίτλος Η κλινική Ψυχολογία στο χώρο της Υγείας. ( Γενικό Νοσοκομείο,  Κέντρο Υγείας, Κέντρο Ψυχικής Υγείας κλπ)
Περιγραφή Ο κλινικός  Ψυχολόγος στο χώρο της υγείας ασχολείται με το πώς οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν και χειρίζονται την ασθένεια. Η ψυχολογία υγείας αντιμετωπίζει τον ασθενή ολιστικά. Στόχος της είναι να απομακρυνθεί από το γραμμικό μοντέλο υγείας και ισχυρίζεται ότι η ασθένεια μπορεί να προκληθεί από ένα συνδυασμό βιολογικών (π.χ. ιός), ψυχολογικών (π.χ. συμπεριφορές, πεποιθήσεις), κοινωνικών (π.χ. απασχόληση) παραγόντων  Αυτή η προσέγγιση αντανακλά το βιοψυχοκοινωνικό μοντέλο υγείας και ασθένειας, το οποίο αναπτύχθηκε από τον Έγκελς (1977, 1980).

Η ψυχολογία υγείας μπορεί να βοηθήσει τον ασθενή: Να αλλάξει τον αρνητικό τρόπο σκέψης που προκαλεί μια χρόνια νόσος (πχ απαισιοδοξία για το μέλλον). Να διαχειριστεί τα έντονα συναισθήματα, όπως θλίψη, άγχος και θυμό. Να βάλει στόχους για το μέλλον, να ενθαρρυνθεί στην αποκατάσταση της κίνησης και του ρόλου του. Να δεχθεί τη διάγνωση και να προσαρμόσει ανάλογα τη ζωή του. Να θεραπεύσει τυχόν ψυχολογικές διαταράξεις που συχνά εμφανίζονται μαζί με τη νόσο, π.χ. φοβίες, κατάθλιψη, κρίσεις πανικού κλπ. Να προετοιμαστεί ψυχολογικά πριν από αγχώδεις ιατρικές επεμβάσεις/εξετάσεις (π.χ χειρουργικές επεμβάσεις, ακτινοθεραπεία, χημειοθεραπεία κλπ.). Να επικοινωνεί με πιο αποδοτικό τρόπο τη ψυχική οδύνη που αισθάνεται στα μέλη της οικογενείας του. Να κατανοήσει τις πληροφορίες του ιατρού και των άλλων επαγγελματιών υγείας Να στηριχθεί και να συμμορφωθεί με ιατρικές συστάσεις, φαρμακευτική αγωγή και με την όποια θεραπεία. Να αντιμετωπίσει οποιαδήποτε πρόβλημα σχετίζεται με την ασθένεια του. Παράλληλα, ο ψυχολόγος υγείας μπορεί να βοηθήσει την οικογένεια να αντιμετωπίσει τις ψυχολογικές επιπτώσεις που έχει η διάγνωση της ασθένειας του αγαπημένου τους.

Έναρξη 01/06/2020
Λήξη 01/07/2020
Εβδομαδιαίες Συνεδρίες
Εβδομαδιαία Συνεδρία 1 Ο Κλινικός Ψυχολόγος
Εβδομαδιαία Συνεδρία 2 Η ολιστική αντιμετώπιση
Εβδομαδιαία Συνεδρία 3 Διαχείριση συναισθημάτων
Εβδομαδιαία Συνεδρία 4 Οι ψυχολογικές επιπτώσεις της διάγνωσης

Διδακτική Ενότητα  10

Τίτλος Εισαγωγή στη Μεθοδολογία Έρευνας των Κοινωνικών Επιστημών
Περιγραφή
Το μάθημα φέρει εισαγωγικό χαρακτήρα στη μελέτη των δύο ρευμάτων ερευνητικής μεθοδολογίας που έχουν κυριαρχήσει στις κοινωνικές επιστήμες. Μετά το πέρας αυτού, οι συμμετέχουσες και συμμετέχοντες θα πρέπει να είναι σε θέση να κατανοήσουν τη διαφοροποίηση της ποσοτικής στρατηγικής έρευνας από την ποιοτική στρατηγική στη βάση τριών κεντρικών σημείων: α. τη σχέση μεταξύ θεωρίας και έρευνας, β. τα επιστημολογικά ζητήματα και γ. τα οντολογικά ζητήματα, όπως αυτά ανακύπτουν στη μελέτη του κοινωνικού κόσμου.
Το μάθημα προσεγγίζει ζητήματα μεθοδολογίας ποσοτικής έρευνας.  Μετά το πέρας αυτού, οι συμμετέχουσες και συμμετέχοντες θα πρέπει να είναι σε θέση να κατανοήσουν  τα στάδια υλοποίησης μιας ποσοτικής κοινωνικής έρευνας και συγκεκριμένα:
Το στάδιο του θεωρητικού προβληματισμού και της διαδικασίας αναζήτησης και μελέτης των  βιβλιογραφικών πηγών συναφών του υπό εξέταση κοινωνικού φαινομένου.
Το στάδιο συγκεκριμενοποίησης των ερευνητικών υποθέσεων και οριοθέτησης του ερευνητικού προβληματισμού.
Το στάδιο επιλογής ερευνητικού σχεδίου,
Έναρξη 01/07/2020
Λήξη 01/08/2020
Εβδομαδιαίες Συνεδρίες
Εβδομαδιαία Συνεδρία 1 Εισαγωγή στις Μεθόδους Κοινωνικής Έρευνας
Εβδομαδιαία Συνεδρία2 Ζητήματα και Στάδια Σχεδιασμού Ποσοτικών Ερευνών: Μέθοδοι Δειγματοληψίας, Συλλογής και Ανάλυσης Ερευνητικών Δεδομένων.
Εβδομαδιαία Συνεδρία3 Ζητήματα και Στάδια Σχεδιασμού Ποιοτικών Ερευνών: Μέθοδοι Δειγματοληψίας και Παραγωγής  Ερευνητικών Δεδομένων.
Εβδομαδιαία Συνεδρία4 Δεοντολογία Έρευνας και Συγγραφή Επιστημονικών Εργασιών

 

Διδακτική Ενότητα  11

Τίτλος Συγραφή πτυχιακής εργασίας
Περιγραφή  Οι εκπαιδευόμενοι έχουν την δυνατότητα να εκπονήσουν επιστημονική εργασία 3.000-6.000 λέξεων.
Έναρξη Καθ’όλη την διάρκεια του προγράμματος
Λήξη

Διδακτική Ενότητα  12

Τίτλος Ενδυνάμωση δεξιοτήτων σε συνεργαζόμενους φορείς
Περιγραφή  Οι εκπαιδευόμενοι έχουν την δυνατότητα πραγματοποίησης εθελοντικής ενδυνάμωσης δεξιοτήτων, 100 ωρών σε δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς έχοντας ως στόχο τη σύνδεση της θεωρίας με την πράξη και τη βελτίωση του επιπέδου των δεξιοτήτων των επιμορφούμενων.
Έναρξη Καθ’όλη την διάρκεια του προγράμματος
Λήξη
Σύνολο φόρτου εργασίας επιμορφούμενου/ης σε ώρες 100

 

ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑ
Ακολουθείται αυστηρά η ακαδημαϊκή δεοντολογία και οποιαδήποτε παρέκκλιση από αυτή οδηγεί στην απώλεια της ιδιότητας του επιμορφούμενου, δίχως επιστροφή διδάκτρων.

Τα έγγραφα αιτήματα απαντώνται μέσα σε 7 εργάσιμες μέρες.

Τρόπος Διδασκαλίας

ΜΕΘΟΔΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ                                                                                                                     

Τα προγράμματα, που επιλέξατε, έχουν έντονα ακαδημαϊκό προσανατολισμό και είναι δομημένα με κριτήρια και απαιτήσεις, που προσομοιάζουν με μεταπτυχιακή κατάρτιση, ενώ έχουν ανάλογες προϋποθέσεις και φόρτο εργασίας. Το παρόν ετήσιο επιμορφωτικό πρόγραμμα αποτελείται συνολικά από δώδεκα (12) διδακτικές μηνιαίες ενότητες. Κάθε μηνιαία ενότητα περιλαμβάνει ασύγχρονη διαδικτυακή διδασκαλία  μέσω πλατφόρμας τηλεκπαίδευσης.

Η ασύγχρονη διαδικτυακή διδασκαλία δεν απαιτεί την ταυτόχρονη αλληλεπίδραση των επιμορφουμένων και των διδασκόντων. Οι επιμορφούμενοι δεν είναι αναγκαίο να συνδέονται στην πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης την ίδια χρονική στιγμή. Αντίθετα, μπορούν να επιλέγουν μόνοι τους το προσωπικό τους εκπαιδευτικό χρονικό πλαίσιο και να μελετούν το εκπαιδευτικό υλικό.

ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Οι διδάσκοντες επιλέγονται από το Κέντρο διά Βίου Μάθησης του Πανεπιστημίου Αιγαίου κατόπιν αυστηρής επιλογής βάσει των ακαδημαϊκών κριτηρίων και κανονισμών που έχει θεσπίσει.

Περιεχόμενα προγράμματος

ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ, ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΚΟΣΤΟΣ ΦΟΙΤΗΣΗΣ

Το πρόγραμμα είναι ετήσιο και πιστώνει 600 διδακτικές ώρες.

ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΕΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΛΗΨΗ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟΥ

  1. Μελέτη πρωτότυπου υλικού 20-30 σελίδων ανα μηνιαία θεματική ενότητα
  2. Μελέτη συμπληρωματικού εκπαιδευτικού υλικού
  3. Τέσσερις υποχρεωτικές επιστημονικές εργασίες 3000 έως 5000 λέξεων (βιβλιογραφικές ή και ερευνητικές -μια/ανά τρίμηνο)
  4. Τελικό τεστ αξιολόγησης 100 ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής (μετά την ολοκλήρωση και της 10ης θεματικής ενότητας)
  5. Ενδυνάμωση δεξιοτήτων: σε συνεργαζόμενους φορείς των προγραμμάτων (εφόσον υπάρχει στην περιοχή διαμονής), ή με εύρεση δικού σας φορέα, ή με χρήση βεβαιώσεων προϋπηρεσίας , ή με την υλοποίηση μαγνητοσκοπημένης παρέμβασης, κ.ά.

*Προσοχή, οποιαδήποτε απο τις παραπάνω επιλογές ολοκληρώνεται με την συγγραφή απολογιστικής έκθεσης

  1. Συγγραφή τελικής επιστημονικής εργασίας (6.000 λέξεις)

 

ECVET και Μοριοδοτήσεις

Όλα μας τα Προγράμματα προσφέρουν Ευρωπαϊκές Πιστωτικές Μονάδες Επαγγελματικής Κατάρτισης ECVET. Ενδεικτικά, ένα πρόγραμμα 600 ωρών πιστώνει 30 ECVET

Τα περισσότερα Προγράμματα μοριοδοτούνται ως σεμινάρια, που οργανώθηκαν από δημόσιο Πανεπιστήμιο, αλλά το πλεονέκτημα αυτό:

  • Εξαρτάται από την ισχύουσα νομοθεσία
  • Διαφοροποιείται ανάλογα με την ειδικότητα του επιμορφούμενου
  • Δεν αφορά το Πανεπιστήμιο, το οποίο διοργανώνει το σεμινάριο ΜΟΝΟ για τη γνώση και την επαγγελματική ενδυνάμωση

Το Πανεπιστήμιο στέκεται αρωγός σε κάθε προσπάθεια επαγγελματικής αποκατάστασης και ανέλιξης των επιμορφούμενων

Διαδικτυακά Μαθήματα για όλους.

Δυνατότητα παρακολούθησης από το σπίτι σας.

Εγγραφείτε τώρα!